roadtogoal

Alla inlägg den 1 augusti 2017

Av roadtogoal - 1 augusti 2017 13:11

Äntligen! Igårvakmade jag sent men utvilad och fräsch i kroppen så åt en lättalättare "för" frukost, drog på löparskorna för en uppvärmningsjogg på 20 min, blev en vända på 2.75km i strålande sol :)
Sen när jag kom in körde jag igenom övningar jag fick efter en screeningundersökning (kallar man det så?) Dom gör jag för att stärka småmuskler som man oftast glömmer bort samt att förebygga skador. Jag har dock inte kunnat göra dessa övningar efter jag skadade mig så nu får jag börja om helt... Men jag vet att övningarna funkar och ger resultat så jag kör stenhårt med dom :)

Jag håller på och testar vilken kamera jag ska använda för bäst bilder, just nu har jag en Go pro hero session

Övning 1
Utfallsteg på stället, fötterna i linje

Övning 2
Superba övning för bålstabilitet. Rörelsen ska göras långsamt ochbenen ska vara stilla och helt raka hela tiden

Övning 3
Bra övning för hamstring. Viktigt att rörelsen är långsam på vägen ner och snabb på vägen upp. Knät ska vara helt still, inte vingla eller vikas inåt.

Övning 4
Den här övningen är en bra övning för min bröstrygg, man börjar med att sträcka ut muskeln med lite belastning i form av en viktskiva, jag använder 10kg nu men körde med 25kg innan skadan. Så man använder armarna för att snurra på vikten och håller resten av kroppen still

Övning 5
Vanliga knäböj, viktiga här är hållningen, rak rygg, jag har ett föremål i handen (som sedan byter till vikt när tiden är inne) Jag är svagare på min vänster sida så målet med övningen är att få en jämn fördelning av kroppvikten. Långsamt ner, snabbt upp.

Övning 6
För att hålla igång och öka rörligheten i bröstryggen så gör jag den här övningen i slutet. Jag gör 5reps då den fortfarande är rätt tuff för ryggen men den är riktigt bra. Målet är att armarna, ryggen och rumpan är en rak linje ner i golvet, jag var på god väg innan skadan men har stelnat till en del sedan dess... Denna övning ska göras långsamt och kontrollerat

(Här kan man även se att jag elastar snett, ena skinkan är längre ner än den andra)

Övning 7
En favoritövning då den tar sjukt bra :) Rumpan får jobba så det känns. Jag så många reps jag orkar. Viktigt är att hålla emot på vägen ner. På vägen upp gör man som man vill skulle jag säga

Jag kör mellan 5-20 reps beroende på övning, när jag nörjar lägga på vikter kommer repsen sjunka för att sen stiga så att jag hinner vänja kroppen (mycket viktigt!)

Kändes så bra att röra på sig och idag, dagen efter, så känns det otroligt bra i kroppen. Jag hade ont i ryggen igår men idag så är det borta. Idag jobbar jag och det räknas ungefär som långdistanslöpning. Jag springer under 90 min och brukar hamna på runt 8-11km

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Efter en mer eller mindre oklar ryggskada i slutet på januari i år så håller jag på att ta mig tillbaka i den fysiska form som jag då var påväg att uppnå. Mitt mål är att dela med mig av det jag gör och känner på vägen till mitt mål

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards